I Aalborg og Esbjerg forhøjer man kajkanterne for at mindske risikoen for oversvømmelser fra forhøjet havvandsstand. Det skriver Licitationen
Det forventes, at middelvandstanden i de danske farvande vil
stige mellem 0,3 og 1 meter i indeværende århundrede. Det betyder,
at de maksimale vandstande ved stormfloder kan stige nogenlunde
tilsvarende. Derfor arbejder man mange steder i landet med at
forhøje kajkanterne.
Det gælder blandt andet i Aalborg, hvor 770 meter kaj mellem de to
Limfjordsbroer forhøjes med en halv meter. Og i Esbjerg, hvor en ny
havn bygges i kote 4,0 mod 3,4 som hidtil.
Det kræver meget mere end blot at lægge en halv meter beton ovenpå
den eksisterende kajkant. Det ved man en del om hos en af
specialisterne på området, entreprenørfirmaet C.G. Jensen A/S, der
udfører netop de to nævnte opgaver.
- Højere kaj betyder også en forøgelse af de kræfter, som virker
på spunsen. Lægger du en halv meter jord bagved spunsen, skal
spunsen dimensioneres til jordtrykket og vægten fra eventuelle
kraner, gods mm., som skal ind over kajen, påpeger divisionschef i
CG Jensen Jørn Asmussen.
- Desuden vil der være installationer i området, som skal
tilpasses. Udløb gennem spunsen skal forlænges, og ofte vil vi øge
rørenes dimensioner, så det er udført, hvis der senere bliver behov
for at øge kapaciteten, tilføjer han.
Kote 4 muligvis 5
Esbjerg Havn er i gang med at udvide i syd med
dybvandskajer og et stort bagland. Den nye kaj skal blandt andet
kunne håndtere vindmøller og andre nye tunge aktiviteter, som
Esbjerg håber at kunne udvide med. Lige nu ombygges den 380 meter
lange Tauruskaj i Esbjerg. Kajen fremrykkes 33 meter, og kanten
forhøjes fra kote 3,4 til 4 meter.
Projektingeniør Allan Pedersen, Esbjerg Havn har et vågent øje for
klimaforandringerne, netop når det gælder kajkanten
- I alt har vi 10-11 km kaj, men det er ikke alle, vi vil forhøje.
På nuværende tidspunkt har vi højvandssikret 1,5 km kaj. Alle nye
kajanlæg anlægger vi i kote 4-4,5 og overvejer, om vi skal gå helt
op i kote 5. Men det er en balance i forhold til de skibstyper, som
skal anvende kajen, forklarer Allan Pedersen.
Udsigt til Limfjorden
I Aalborg er man ligeledes i gang med at forhøje kajkanten på den
nordlige side af Limfjorden, Mellem Broerne, hvor efterårs- og
vinterstorme har skabt oversvømmelser mange gange gennem
tiderne:
- Vi skal bruge seks måneder på at udføre ny spuns, fylde op,
forhøje det bagvedliggende areal samt støbe ny betonhammer på en
770 meter lang strækning. Kajkanten hæves fra kote 1,2 til 1,9.
Højvandssikringen er første etape i at omdanne det tidligere
industriområde Mellem Broerne til bolig- og rekreativt område med
en spændende promenade langs fjorden, forklarer Jørn
Asmussen.
Kilde: Licitationen 24. september, side 16