Del artikel Print
Frederiksberg deler viden om skybrud

Frederiksberg deler viden om skybrud

Kampagnen "Skybrudskampen" holder udstilling på Frederiksberg Rådhusplads fra den 19. september.

Kampagnen "Skybrudskampen", der blev sat i gang på toårsdagen for de voldsomme skybrud i 2011, resulterer nu i en udstilling på Frederiksberg Rådhusplads. På grund af klimaforandringer vil det danske vejr fremover blive voldsommere, og vi vil blandt andet se mere ekstremregn. Udstillingen viser borgernes ideer til nye måder at håndtere skybrud på. 

 

"Det viser sig ofte, at de bedste ideer kommer fra de mest uventede personer. En af styrkerne ved at få idéer fra borgerne er, at man udnytter den kollektive intelligens, og at indsamlingen i sig selv skaber awareness - og dermed får flere til at tænke på klimasikring og behovet for at gøre noget," fortæller seniorkonsulent Kristina Nielsen fra Teknologisk Institut.

  

Kampagnen, der blandt andet har kørt på Facebook, har haft til hensigt at indsamle viden fra så mange forskellige parter som muligt, kaldet crowdsourcing. Alle har frit kunnet spille ind med indsigt og idéer. Den bedste klimaløsning, der bandt andet kan afhjælpe oversvømmelse og andre konsekvenser af ekstremregn, vil blive støttet af Frederiksberg Forsyning.

 

"Fremtidens løsninger på regnvandsudfordringen er ikke bare større kloakker. Meget af arbejdet handler om at designe vores byer, så vandet ikke er en trussel. Her er borgernes input uvurderlig. Dem, der bor i byen, ved hvor problemet er og har bedre mulighed for at komme med input til løsninger på byens præmisser. Det giver os mulighed for at finde løsninger, som både løser problemet med mere regnvand og som skaber et bedre byrum," fortæller Chef for Forretningsudvikling i Frederiksberg Forsyning Kristian E. Beyer. 

 

Borgernes forslag til løsninger bliver vist på udstillingen, som løber frem til 26. september. Skybrudskampen er lanceret af Frederiksberg Forsyning, Codan Forsikring og Teknologisk Institut.  

 

Kilde: kl.dk og teknologisk.dk