Vejdirektoratet har deltaget i det internationale forskningsprojekt SWAMP og udpeget sårbare dele af vejnettet med Blue Spots, samt udarbejdet retningslinjer for hvordan vejene kan tilpasses.
Der er et massivt behov for at forebygge oversvømmelser af
vejnettet, da de fører til blokering af trafikken, svækker
trafiksikkerheden og beskadiger vejanlæggene. GIS-modeller kan
bruges til at foretage præcise beregninger af vandets
strømningsretning og medtage lavninger og andre overfladeforhold i
beregningerne. På den måde kan der produceres de såkaldte Blue Spot
kort, som viser hvor og med hvilken intensitet vejnettet
oversvømmes ved en given nedbørshændelse.
Formålet med SWAMP projektet var at opstille en generel GIS model
til at udpege Blue Spots og udarbejde retningslinjer for, hvordan
sårbarheden over for oversvømmelser kan reduceres. Resultatet er en
screeningsmetode, som kan bruges af planlæggere og vejbestyrelser
på forskellige niveauer.
Klimamodelleringer er så vidt muligt medtaget i beregningerne, men
den store usikkerhed i forudsigelsen af fremtidens klima er
problematisk. Oversvømmelser og ekstremregn er dog altid forekommet
og derfor har projektet stor relevans uanset usikkerheden i
klimamodellerne.
Forud for projektet havde de deltagende lande svaret på
spørgeskemaer, om hvor der typisk opstår problemer på vejnettene og
generelle erfaringer med oversvømmelserne. Svarene indgik i GIS
beregningerne.
Projektet har resulteret i fire rapporter, hvor de sidste tre kun
findes på engelsk. 1. rapport er en opsummering af Blue Spot
konceptet, 2. rapport er en baggrundsrapport med data, spørgeskema
og litteratur, 3. rapport beskriver udviklingen af GIS modellen og
4. rapport giver forslag til hvordan sårbarheden overfor
oversvømmelser på veje kan reduceres.
Hent rapporterne og læs mere om projektet ved at følge links til
højre.