I forbindelse med metrobyggeriet ved Enghave Plads er det nødvendigt at omlægge et af Danmarks største kloakrør, som er 120 år gammelt. Det skriver Politiken
Belvedere-ledningen, som kloakrøret kaldes, blev håndbygget i
1890'erne af danske bygningsarbejdere. Røret, der har en diameter
på knap 3 meter er stadig funktionsdygtigt og afleder
fortsat vandet fra de voldsomme regnskyl, som bliver mere og
mere hyppige i disse år, sammen med spildevandet fra de
københavnske lejligheder.
Belvedere-ledningen skærer imidlertid lige igennem det område på
Enghave Plads, hvor der skal ligge en station på Metro-cityringen.
Derfor får ledningen en ny linjeføring uden om metrostationen
ligesom et virvar af elkabler, fjernvarmerør
og telefonledninger omlægges.
Nye firkantede rør
På den nye strækning støber man ikke betonrørene på stedet som man
gjorde for hundrede år siden. I stedet lægges store firkantede rør
af færdige betonelementer fra Tyskland med dimensionerne 4 x 2,55
meter - altså rundt regnet en kapacitetsforøgelse på ca. 40%, der
forhåbentligt er nok til at tage presset fra fremtidens øgede
regnmængder.
- Når der er pres på det Københavnske kloaknet, er
Belvedere-røret altså helt fyldt til randen med vand, fortæller
anlægschef i Københavns Energi Morten Elton Jensen.
Røret kan lede, hvad der svarer til indholdet i to
lastbil-betonkanoner i sekundet.
Historisk interesse
Byarkæologerne på Københavns Bymuseum har på forhånd sagt, at der
ikke er noget for dem at komme efter under Enghave Plads, da der
formentlig ingen spor er af Absalons København. Til gengæld har
beboerne i området foreslået, at et stykke af røret, som Morten
Elton Jensen kalder 'kloaksystemets arvesølv', kan sættes op på
pladsen som et historisk monument.
Og på den nærliggende Tove Ditlevsens skole mener lærerne, at
sådan et stykke 120 år gammelt kloakrør kunne blive et meget
håndgribeligt undervisningsmateriale i historieundervisningen.
Metroselskabet har indtil videre svaret, at det ikke kan udelukkes.
Sagen undersøges i øjeblikket.
Fakta: Cityringen ventes færdig i 2018 og forventes at
transportere 300.000 passagerer om dagen. Samlet kommer den til at
koste 12 mia. kroner og alene omlægningen af diverse ledninger vil
koste 300 mio. kroner.
Kilde: Politiken, d. 15. september 2010, side 7