Fremtidens øgede regnmængder indgår i Vejdirektoratets arbejde, når vejanlæg skal planlægges og projekteres. Det skriver fagbladet Byggeteknik
Vejdirektoratet, der har ansvaret for de statslige veje, har
gennem længere tid indstillet sig på de konsekvenser
klimaforandringerne vil få for de statslige veje og bidrager derfor
løbende til kvalificering af de vejtekniske og økonomiske
konsekvenser ved forskellige klimascenarier.
Den største udfordring bliver de store vandmængder, der skal
afledes.
- I Vejdirektoratet planlægger og projekterer vi
afvandingssystemet, så det i en række væsentlige forhold er
modstandsdygtigt i forhold til øgede regnmængder, siger Anders
Plovgaard, der er afdelingsleder for Projekt og Udbud under
Vejdirektoratets Anlægsdivision.
For eksempel øges sidefaldet, når Vejdirektoratet udbygger
eksisterende veje, så overfladevandet løber hurtigere ud til
rendestensbrøndene. Hertil kommer en række mindre generelle,
men væsentlige anlægstekniske forhold, som sikrer, at
afvandingssystemet i statens veje er tidssvarende og
holdbart.
Anders Plovgaard påpeger, at der er en væsentlig forskel i
afvandingen af kommuneveje i byområder og så de motorveje,
motortrafikveje og større landeveje, som Vejdirektoratet har
ansvaret for. Modsat de bynære veje, så har Vejdirektoratets
afvanding en meget stor regelmæssighed.
-Vi lider ikke af, at der løber overfladevand til fra alle mulige
områder i en klondykeagtige struktur, som for eksempel i
kommunerne. Vi samler vand ind fra et veldefineret område og
fjerner det fra vejen. Igen og igen. Det betyder, at længerevarende
regnskyl eller et mere kraftigt regnskyl også fremover samles
sammen og fjernes uden store forsinkelser eller opstuvninger, siger
Anders Plovgaard.
Kilde: Byggeteknik, 12. februar. Maskin sektor, side 5