Forebyg skader på din ejendom - eller betal en større selvrisiko. Det er princippet i forslaget til ny stormflodsordning. Dermed fremmes klimatilpasning.
Den ny stormflodsordning skal give incitamenter til
omkostningseffektiv klimatilpasning. Det fremgår af "Rapport om
Revision af Stormflodsordningen", som udkommer i dag. Lovforslag
forventes fremsat januar 2010.
Stormflodsudvalget anbefaler i rapporten, at stormflodsordningen
videreføres med en række økonomiske og organisatoriske ændringer.
En ny erstatningsmodel, hvor selvrisikoen forhøjes ved gentagne
skader på samme adresse, giver et incitament til at forebygge
skader. Det er fortsat kun hændelser, der sker sjældnere end hvert
20. år, der kan få erstatning. Ved stormflodshændelser, der sker
sjældnere end hvert 50. år, anvendes laveste selvrisiko. Ordningen
udvides til også at omfatte oversvømmelser fra vandløb og
søer.
Omkostningseffektiv klimatilpasning er et af fire hensyn, som den
nye model skal tilgodese. De andre drejer sig om fleksibilitet,
finansiering og opbakning til ordningen. Klimatilpasning er
omkostningseffektiv, når den økonomiske gevinst (de sparede skader)
mere end opvejer omkostningerne. Tilpasningen kan ske både i
forbindelse med placering af nybyggeri og ved anlæg af forebyggende
foranstaltninger.
Klimaforandringernes betydning
Ifølge rapporten vil de sandsynlige, fremtidige
klimaforandringer på længere sigt kunne få afgørende betydning for
antallet og omfanget af stormflodshændelser, der rammer de danske
kyster og dermed for stormflodsordningen. Med en tidshorisont på
20-30 år vil effekterne af klimaforandringerne dog ifølge udvalget
"ikke være omfattende".
Det fremgår, at den samlede vandstandsstigning langs Danmarks
kyster indenfor de næste 20 år med en vis sandsynlighed vil ligge
indenfor intervallet 3-13 cm, med middelværdien 8 cm. Den samlede
effekt af dels et generelt højere havniveau og dels højere maksimal
vandstand i forbindelse med stormfloder er på et 20 års sigt +13-14
cm med et usikkerhedsinterval på minimum +/- 5 cm.
Hovedelementer i forslaget
Hovedelementerne i revisionen er følgende:
- Stormflodsordningen varetages fortsat af et Stormråd, hvor
Klima- og Energiministeriet bliver nyt medlem.
- Al sagsbehandling lige fra taksation til erstatningsudbetaling
overgår til det forsikringsselskab, hvor skadelidte er
brandforsikret.
- Den obligatoriske årlige afgift, som alle betaler over
brandforsikringen, øges fra 20 kr. til 30 kr. Statsgarantien
fordobles til 400 mio.kr. Afgiften kan hæves midlertidigt fra 30
kr. til 40 kr., indtil træk på statsgaranti er tilbagebetalt.
- Teknisk opdeles i to særskilte ordninger: stormfald og
stormflod med hver sin afgift og statsgaranti. Afgiften
fordobles til 20 kr. for stormflod og er uændret 10 kr. for
stormfald, i alt 30 kr. Statsgarantien fordeles ligeligt mellem de
to ordninger.
- Stormflodsordningen udvides med skader forårsaget af ekstreme
vandstande i indre vandveje (som vandløb og søer).
Mere effektiv sagsbehandling
Stormfloden i november 2006 gav med sine mere end 4.000
erstatningssager uacceptabelt lange sagsbehandlingstider på op til
1½ år for mange stormflodsramte familier, og ved udgangen af 2008
var stormflodspuljen stort set tømt. Derfor nedsatte økonomi- og
erhvervsministeren stormflodsudvalget.
Forsikring & Pension, der er forsikringsselskabernes
brancheorganisation, er positiv overfor forslaget. De mener, at
sagsbehandlingstiden vil mindskes, da sagsbehandlingen efter
forslaget vil blive foretaget af det forsikringsselskab, hvor
skadelidte har sin brandforsikring.
- Vi er meget tilfredse med en ordning, der kommer forbrugeren til
gode. Derudover er det en fordel for forsikringsselskaberne, at de
hurtigere kan behandle skaderne for deres stormflodsramte kunder,
siger vicedirektør Claus Tønnesen, Forsikring & Pension.